Després de llegir l'anterior novel·la de Carlos Bassas vaig pensar que havia deixat el llistó molt
alt, que li costaria superar aquella meravella, ara, després d'haver llegit «Soledad»
tinc clar que m'equivocava i em reafirmo amb el que ja pensava amb «Justo»,
Carlos és un mestre del llenguatge, una de les veus més potents de la novel·la
actual i que cada obra seva pujarà aquest llistí uns quants enters.
Recordo que quan vaig ressenyar l'anterior novel·la deia: 'Pocs llibres arriben tant i en tan poc
temps. És curt. No arriba a dues-centes pàgines. Però és immens.' Ara, amb
aquest nou llibre em reafirmo en cada una d'aquelles paraules.
«Soledad» és una novel·la dura, punyent, que
toca os i fa mal; Bassas ens
narra uns fets terriblement dolorosos com és la pèrdua d'una filla, Abigail,
la
nena, la nena no hi és, és morta; i ho fa interpel·lant directament al
lector, li presenta aquest sofriment en primera persona, fa que el noti, que el
senti i que s'estremeixi amb ell. Soledad mora, una mica més, amb la
nena, només que ella és una morta amb vida, com Romero, el policia que
porta el cas.
Els capítols alterns ens donen la visió de Soledad
i Romero,
dos animes turmentades, allunyades per les circumstàncies i properes, quasi
bessones en el dolor Cap d'ells espera ja res d'aquesta vida.
Ella, immigrant, violada d'adolescent per qui després serà el
seu marit, el seu violador constant, qui li enfosquirà l'ànima; viu per la
nena, però la nena ja no hi és, li han pres, l'han mort. Ja o té raó de
ser, de viure. Es trenca en mil bocins de ràbia i dolor. Qui ha mort la nena? És
l'únic que importa, la nena.
Ell, policia cansat que arrossega sobre les seves espatlles
els fantasmes de totes les víctimes que ha conegut, el d'Abigail, la nena,
també. Que conviu amb els seus propis fantasmes. Cansat i fastiguejat de la
vida, del seu gris existència, que està de tornada de tot, que res l'afecta i
tot li fa mal.
Dues ànimes martiritzades, cadascuna amb les seves penes i
els seus pesars, unides per la mort de la nena, d'Abigail.
Carlos Bassas
amb una prosa delicada, quasi poètica, rematadament bonica ens parla de
sentiments tan dolorosos com la soledat (no és només el nom de la mare de la
nena, no, és també el que ella i ell, Soledat i Romero,
senten, com se senten, és molt més que una paraula. Ho és tot); el dolor, la
por, la ràbia que prenen el paper quasi protagonista de la història. Una
narració embolcallada en la tristesa, la venjança i finalment la veritat.
No és una novel·la de lectura fàcil i plàcida, no. No és
novel·la de llegir a salts, no t'ho permet, es llegeix d'una tirada, i costa de
pair, fa mal, fa patir, perquè en definitiva del que «Soledad» ens parla és del
patiment més extrem a què pot ser sotmès l'ésser humà.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada