Vaig conèixer l'editorial Les Hores a la Fira Indilletres de la Bisbal d'Empordà,
gràcies a una amiga que em va parlar, precisament, d'aquest llibre. No és cap
secret que la literatura nòrdica m'agrada força i que Noruega és un país que em
té el cor robat; així que podia fer davant una autora nòrdica i un llibre ambientat
al nord del país escandinau? Llegir-lo, sens dubte.
Sort que el llibre és curt, cent vint-i-cinc pàgines. Sort.
Perquè la sensació d'angoixa que s'apodera del lector des de les primeres
planes és quasi asfixiant.
Hanne Ørstavik
situa l'acció al nord del país, en un petit poblet on Vibeke i el seu fill Jon
s'acaben de traslladar. L'acció transcorre durant una tarda nit —la vigília de
l'aniversari del nen, complirà nou anys i el seu gran desig és tenir un tren
Marca Märklin —. Temps suficient per mostrar-nos la relació entre la Vibeke,
mare soltera, i el seu fill.
Servint-se d'un narrador equiscien anirem saltant de la ment
de la Vibeke a la d'en Jon quasi en el mateix paràgraf, els
salts no és només de personatge, sinó també d'escenari, ja que ella és a la
fira ambulant que visita la població on viuen i ell ha sortit a vendre els
números de la loteria i primer és a casa d'un veí, després a casa d'una nena de
la seva escola i més tard caminarà camí cap a casa. Aquest salt de personatge i
escenari fan que de vegades el lector necessiti unes quantes línies per
situar-se, res greu ni que faci perdre el fill de la història.
I és, precisament, per la utilització d'aquest tipus de
narrador, que ens farà entrar en els pensaments dels dos protagonistes, com
l'autora aconsegueix que el lector senti una angoixa creixent pensant: ' i ara,
que passarà?'
La Vibeke i en Jon estan físicament molt
a prop, viuen a la mateixa casa i es mouen per la mateixa població, però els
seus mons estan a anys llum l'un de l'altre. Ella estima a en Jon,
a mi no m'ha quedat cap dubte, però ho fa a la seva manera i el nen, ara per
ara no és el més primordial a la seva vida. La Vibeke busca agradar a la
feina i, sobretot, ser estimada per un home; mentre que en Jon només es deleix pel
pastís d'aniversari que pensa que la mare li està fent. Ell pensa en ella
constantment, pateix per si és a casa i l'espera, per si li ha passat quelcom
dolent… Ella viu en el seu món.
I tot embolcallat en una atmosfera freda, molt freda, on la
neu i la foscor són els elements principals, un paisatge solitari i feresta.
Aquest clima inhòspit és l'altre gran protagonista de la història. Una
atmosfera que l'autora dibuixa perfectament a grans pinzellades, i que ens fa
arribar a sentir el mateix fred que tenen els personatges.
Ørstavik ens
parla d'amor, com bé indica el títol del llibre; de relacions familiars
complexes; de solitud, d'incomunicació i d'abandó. Sentiments força punyents
copsats en molt poques pàgines i un curt espai de temps. L'autora juga d'una
manera brutal amb les emocions del lector, creant un final colpidor per
previsible.
«Amor» és una novel·la dura de llegir, que tot i
ser curta no ens permet una lectura ràpida, que ens va encongint l'estómac i
ens fa mal a mesura que ens endinsem en les seves pàgines.
No us diré que és una gran novel·la, ni tan sols que sigui
una obra mestra com diu la contraportada, però sí que és una bona lectura, un
llibre ben escrit que mereix ser llegit. I no cal ni dir que subscric, amb
lleugers canvis (té per cafè i xocolata per cigarretes) la frase que acompanya
la foto.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada