El primer que en crida l'atenció quan tinc la novel·la a eles
meves mans és que, a la contraportada la defineixen com un dramèdia, terme que,
segons expliquen, defineix un drama amb pinzellades de comèdia o una comèdia
amb tocs de drama. Està clar que el terme es pot aplicar moltes vegades a
episodis de les nostres vides.
Certament no sabria dir-vos si a la novel·la de Llort hi ha més drama o més
comèdia. És cert que les pinzellades de l'humor negre i la fina ironia a la
qual l'autor ja ens té acostumats, però no és menys cert que els temes que toca
de rere fons són força dramàtics i ens ensenyen les misèries humanes que tots
compartim un moment o altre. Cal dir que el tema central de la trama és la
culpa.
Llort situa
l'acció a Barcelona, més concretament a un restaurant situat a
l'Eixample, un calorós dia del mes d'agost del passat any (2018) i ens explica
la història de cinc persones, gent norma que bé podríem ser nosaltres mateixos,
que es veuen davant de situacions extremes en les quals han de decidir com
actuar. Facin el que facin no hi haurà marxa enrere i hauran de seguir endavant
amb la seva decisió i les possibles conseqüències. Val a dir que mentre
discuteixen quina és la decisió correcta es crearan una sèrie de situacions
absurdes i una sèrie de reaccions a quina més estrambòtica (el punt de comèdia)
Que el gruix de l'acció es centra en una sola nit—tot i que
amb petits salts en el temps, l'autor ens anirà posant en antecedents de cada
un dels cinc protagonistes— que els escenaris per on ens movem són limitats i
la gran presència de diàlegs donen un caire quasi teatral a l'obra de Llort, que és molt visual i no
costa gens veure-la com a pel·lícula o, perquè no, com a obra teatral.
Val a dir que visualitzen perfectament el restaurant o la
casa d’en Cisco gracies a les descripcions que sense ser carregoses ni llarguíssimes
ens aporten dades suficients per situar-nos al bell mig dels escenaris. També
visualitzen, oloren en xocolata i volem menjar-nos el colant que fa la Cris.
I sentim la por i el desassossec d’alguns dels personatges
Que l'acció es centri en una sola nit i la trama giri al
voltant de les decisions preses no és obstacle perquè l'autor posi sobre la
taula una sèrie d'esdeveniments tan actuals com la vaga de taxistes que va patir la ciutat, els narcopisos del Raval,
esclavitud sexual, el turisme massiu, la circulació massiva, i per llocs on no
pertoca, de bicicletes i patinets, el procés o les relacions familiars; ni
que toqui temes tan humans com la
cobdícia, la capacitat de ser bones persones i fer males accions en un mateix
moment, la rutina, el desamor, l'avorriment o el descontrol que pot tenir
conseqüències nefastes.
Ni per trencar amb certs prejudicis que normalment tenim
sobre alguns estereotips de persones.
I la cirereta al pastís és el final on cada lector pot fer la
lectura que més li agradi.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada