'El taller de nines' és el debut literari de l'Elizabeth Macneal que
l'editorial Amsterdam ens presenta amb una traducció fantàstica d'en Xavier Zambrano.
Ambientada a mitjans del segle XIX, ens presenta una història
que ens parla d'amor, obsessió i passió, a parts iguals, a Londres durant a Gran
Exposició del 1850. Escrita amb
un estil molt fosc, gòtic, ens presenta
una trama sinistre que es divideix en tres parts de capítols no gaire llargs
que ens aniran explicant el dia a dia dels personatges principals.
L'Elizabeth Macneal
ha recreat una atmosfera gòtica, força fosca e inquietant, mostrant-nos
les llums i, especialment, les ombres de Londres, l'esplendor i la decadència
de la capital anglesa.
A la vegada que ha creat uns personatges meravellosos — tots ells amb marcats trets diquensians—
plens d’ombres i amb algun toc de llum, que ens
mostraran el millor i el pitjor de l'ésser humà.
L'Iris Whittle, que té una deformitat a
la clavícula, és el personatge en el qual pivota tota la història, l'eix
central de la trama. Ella i la seva germana bessona, la Rose — amb la pell
marcada per la verola— treballen a l'Empori de nines de la senyora Slater
—addicta al làudan —, on pinten i vesteixen les nines. L'Iris sempre ha volgut ser
artista i a les nits, d'amagat de tothom, pràctica la pintura. En una trobada
amb en Louis Frost, membre de la Germandat
Prerafaelita, se li presenta l'oportunitat d'abandonar l'Empori i perseguir
el seu somni. Tant la seva germana com la seva família la repudiaran pel camí
que ha escollit, força allunyat de la rectitud i el servilisme que d'ella
s'esperava.
A l'altre cantó tenim a en Silas Reed —obsessiu,
fosc i menyspreable—, un taxidermista que vol obrir el seu museu de
curiositats; un home solitari que s'obsessionarà amb l'Iris perquè la noia li
recorda a un amor de la seva joventut. Amb aquest personatge l'autora ens
retrata a un verdader psicòpata, un misogin que no reconeix la violència que
exerceix sobre les dones com un crim.
I en mig dels dos i fent d'enllaç trobem a l'Albie,
un xavalet murri —orfe de pares que viu en una xabola amb la seva germana que
exerceix la prostitució— que es dedica a fer encàrrecs tant per en Silas
com per l'Empori de nines.
Els tres personatges principals estan acompanyats per un
repartiment de secundaris que inclou artistes, prostitutes i inclús a un
uombat, la mascota d'en Louis, anomenat Ginebra. Tots ells
són personatges amb una identitat pròpia i es fan creïbles a ulls del lector
L'autora té una prosa rica en matisos i detalls, un
llenguatge acurat que ens mostra la vida a Londres durant la construcció del
Palau de Cristall que és el contrapunt a les tavernes, els bordells i els
carrerons foscos i pestilents on transcorre gran part de la trama; és com un
petit oasi en mig de la immundícia.
Escriure sobre art plàstic no és fàcil, però l'autora, que
barreja artistes reals amb ficticis, ens parla sobre ells i el seu treball
d'una manera tant suggerent que aconsegueix que el lector visualitzi la paleta
de colors vius, les pinzellades a la tela i que capti cada un dels petits
detalls que conformen les pintures.
Si hi ha quelcom que m'ha agradat és el punt feminista que
respira tota la novel·la. Servint-se de l'Iris, condicionada pel fet de ser
dona, de qui s'espera que actuï d'una determinada manera i no es surti del guió
que per a ella han escrit; que veu el seu talent menyspreat per part dels
artistes masculins que només la veuen com un objecte. També amb el retrat que
fa de les prostitutes que moltes vegades, per no dir sempre, són tractades com
objectes d'un sol ús o la visió que en Silas té del que ha de ser una
relació.
Una lectura molt recomanable per tots els amants de la
novel·la històrica, també pels amants del thriller i per tot aquell que vulgui
passar una molt bona estona.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada