«Ningú no ho troba estrany, però a hores d’ara ja ningú se sorprèn de res.»
«Napalm», finalista del premi de Novel·la
de la ciutat d’Alzira, es una novel·la breu, amb prou feines arriba a les dues-centes pàgines, que han escrit a quatre mans Jordi Colonques i Joan Canela.
Tot i estar
ideada com a novel·la coral, el protagonisme
indiscutible se l'emporta la ciutat de València. Els autors a través dels
carrers de tres dels seus barris, els autors ens perfilen un retrat de la
capital del Túria molt allunyat del que tots coneixem. Ens parlen d'aquella
València que mai surt als mitjans, la qual no apareix en els fullets turístics,
de la cara menys afable, la qual només coneixen els que hi viuen: la València
dels desarrelats, dels desheretats, dels perdedors, dels captaires i rodamóns. I
són precisament aquest personatges els que veurem pul·lular per les seves
pàgines.
Amb una trama desenvolupada en un
temps molt concret: una setmana, de dilluns a diumenge. Desencadenada per la
crema massiva de vehicles a diferents barriades de la ciutat, a les portes de
celebrar-se un dels esdeveniments socials més importants, el Fòrum
Econòmic Nacional, amb la presencia del rei inclosa. Una crema de
vehicles, que inclou a part de la flota del cos de la Guàrdia Civil, que només
serà una distracció, una espessa cortina de fum, per amagar el que realment ha
de passar.
«Napalm» ens dibuixa amb traç ferm la cruel i terrible
realitat dels carrers de les nostres ciutats: el gran drama de la immigració,
la invisibilitat dels perdedors, les nefastes conseqüències de la crisis; els conflictes urbanístics per
canviar la fisonomia de les barriades, l’especulació. I, sobre tot, les
grans diferències entre els estrats socials, l'abisme que hi ha entre les
classes socials: els més benestants i els desnonats
Hi ha cap el final del llibre,
exactament a la pàgina 196, un paràgraf que defineix a la perfecció el sentit
de «Napalm»
i que fa el retrat més fidedigne de tots els personatges que per les seves
pàgines veurem desfilar. I el paràgraf al que em refereixo diu exactament:
«El seu particular exèrcit estava format pels miserables: els exclosos, els oblidats, els bojos, els desarrelats, els malalts, els desheretats dels sistema. Els seus eren uns combatents sense formació ni disciplina. Sense més motivació que la seua absoluta manca de motivació, empesos per cap altre objectiu que la seva pròpia desesperança, esdevinguda arma mortífera. »
Els autors ens plantegen una trama
d'intriga que planteja una sèrie d'interrogants al lector: qui? perquè?
Preguntes que el mantindran enganxat a les pàgines de la novel·la per tal de
poder esbrinar que coi està passant i, sobretot, que dimonis passarà. A mesura
que avancem en la lectura anirem veient com aquella sèrie de personatges
inconnexos que ens han anat presentant, van movent els fils de l'engranatge que
ens conduirà fins al final.
Un final brutalment impactant, que es
visualitza a ulls del lector d'una manera descarnada, sense pal·liatius, amb
tota la duresa que el moment requereix. Que pot arribar a ferir sensibilitats
Ens trobem dons, davant una novel·la escrita
amb un estil àgil i un llenguatge actual i versemblant. On les autors fan
servir un seguit de notes de premsa curtes, o articles periodístics una mica
més extensos i que signe un tal J.C. per ironitzar sobre la
incompetència policial i el propi paper dels periodistes. On trobem escenes de
sexe, molt detallades, sense embuts ni
filtres. «Napalm» és, en essència, una novel·la de denuncia i crítica
social
«Els immigrants fem nosa, fem mal de veure.
Em va cridar força l'atenció a la presentació en un festival i també el tinc a casa esperant.
ResponElimina