« La conciencia es un tumor que no se puede extirpar, o naces sin ella o la cargas toda la vida.»
Arribes
al punt final. Tanques el llibre i tanques els ulls. Vols, necessites, tens la
necessita vital de paladejar cadascuna de les paraules, de les frases, dels
signes de puntuació que hi apareixen. Assaborir, a poc a poc, delectant de cada
capítol, cada pàgina, cada paraula. Saps que no estarà molt de temps a la
prestatgeria, que sortirà aviat i sovint d'ella, perquè et caldrà rellegir
aquest o aquell fragment, aquest o aquell capítol, que el seu record perdurarà
en la teva memòria, perquè no pots ni vols oblidar el que has llegit. Per què
ets conscient que tardaràs molt de temps en llegir quelcom tant sublim, tan
perfecte.
Pocs llibres arriben tant i en tan
poc temps. És curt. No arriba a dues-centes pàgines. Però és immens. No espereu
trobar una trama trepidant o un misteri per resoldre, ni tan sols esbrinar qui
és l'assassí (aviat ho sabem), ni tan sols una successió de girs inesperats,
perquè d'això no n'hi ha. Hi trobarem LITERATURA, en majúscules. Tindrem
l'immens plaer de llegir una novel·la negra, fosca, sòrdida, diferent de totes
les que hàgim llegit fins ara. Escrita amb una prosa delicada, subtil. Pura
poesia. Una narració que llisca com el suau llençol de seda, mentre ens
embolcalla dins de la trama.
Carlos Bassas se'ns presenta com un gran
prestidigitador de les paraules, com l'encantador de serps que ens hipnotitza
amb la seva prosa. Juga amb tots i cada un dels termes i fa que el lector sigui
participi d'aquest sensual joc, on els mots ballen al so que l'autor els marca,
configurant la perfecta coreografia que és la trama.
Amb unes
descripcions fetes a força de fines pinzellades, de traç segur i ferm, que ens
donaran tota la informació necessària perquè ens fem un retrat exhaustiu de
llocs i personatges. Escrita en primera persona, des del fluix de consciència
de Justo,
el protagonista, i amb un estil directe. Fent servir frases curtes, lapidaries,
paràgrafs curts, que diuen tot el que han de dir i on no sobra, i molt més
important no falta ni una sola coma, ni un sol punt, ni mitja paraula, Carlos Bassas ens parla de la
nostàlgia d'un temps i un lloc.
Si abans
deia que el fil conductor era Justo, el personatge principal de la
novel·la no és altra que la ciutat de Barcelona. Una Barcelona que pocs
reconeixen com a seva, que ha canviat, que segueix canviant cada dia que passa.
L'autor ens porta de la mà pels seus carrers més emblemàtics, pel barri de la
Ribera, santa Caterina, sant Pere, ara anomenat el Born, i ens mostra
aquella Barcelona, que tot i trepitjar-la cada dia, poca gent veu. Ens
mostra la decadència dels seus carrers, les seves places, els seus comerços que
canvien constantment; uns barris convertits en el que ningú vol que siguin, que
els han canviat a cop de voluntat d'uns pocs per desgrat de molts. Un passeig
per les entranyes d'una ciutat que ja pocs reconeixem com la nostra.
«Ahora Barcelona es una ciudad pija.No la reconoce ni la madre que la parió.» (pàg 92)
Amb les poques pàgines que ja he
mencionat que té la novel·la, Carlos
Bassas ens presenta una
història negra, dura i descarnada, on la violència, la sang i fetge, els
morts... pul·lulen per les seves pàgines revestides amb una pàtina de nostàlgia
per un temps cada cop més allunyat, per uns carrers cada cop més desconeguts i
per una ciutat que és víctima dels seus propis errors; tot mentre es porta a
terme una venjança per uns fets ocorreguts cinquanta anys enrere i la missió
sagrada de mantenir el precari equilibri entre el Bé i el Mal.
«La única ventaja de los desheredados es su invisibilidad; el día que les dé por levantarse en armas, formarán el ejercito más letal de la historia. » (pàg 185)
He llegit molt bones crítiques, i a més el fet d'estar localitzada en la meva ciutat natal és un factor positiu afegit.
ResponElimina