«¿Qué pasa cuando alguien se encuentra de pronto con su verdugo, con el monsttruo que lo ha martirizado durante tanto tiempo?.»
Desena entrega de la saga de
l’inspector Erlendur. Publicada originalment al 2009, és ara quan ens arriba
traduïda al castellà.
Ambientada, com totes las de la saga,
a Islàndia, concretament a Reykjavik. En aquesta entrega el protagonisme el
pren Sigurdur Óli, ja que Erlendur es troba de vacances a l’interior del país,
a la zona on va néixer. Ni Erlendur ni la seva companya Elinborg surten en tota
la trama, encara que a tots dos se’ls nombra, cosa que ens permet coneixer molt
més a fons la figura de Sigurdur, de qui en els anteriors llibres varem saber
que tenia una relació sentimental amb Bergpora, relació que ara mateix no passa
pel seu millor moment; també coneixerem als seus pares i la relació que té amb
cada un d’ells, així com amb els seus excompanys d’institut i amb algún que
altre amic.
A totes les entregues, que fins ara
he llegit, d’aquesta saga —la veu, l’home del llac, la dona de verd — m’havia
trobat amb que l’autor feia corre dues trames temporals: una al present i altre
al passat, explicant-nos d’aquesta manera fets importants de la història
contemporània del seu país, a «En el abismo» això no succeeix, tot i que si que
trobem dues trames paral·leles i una d’elles està basada en fets succeïts en un
passat recent.
Les dues trames son completament
diferents i no convergiran en cap moment. Per una banda tenim la investigació
que porta a terme Sirgurdur Óli, sobre un possible xantatge al que es sotmès un
amic seu, i en la que sense volgué es veurà involucrat al trobar-se al lloc
dels fets quan es agredida brutalment la suposada xantatgista.
Per altra banda està Andresito, un
estrany rodamóns que sembla haver patit abusos per part del seu padrastre,
durant la seva infantesa. Sembla ser que els dos homes s’han retrobat i que
Andresito vol passar comptes del que va succeir en el passat i va deixant
estranyes notes a Sirgurdur, qui tampoc li fa gaire cas.
Indridason se centra principalment en
la trama del xantatge, que tindrà com a
rere fons la greu crisis econòmica que va assolar Europa a l’any 2008, quan a
Islàndia hi havia una élite de financers, els nous víkings, convençuts de tenir
un instint únic pels negocis i les inversions. L’autor ens fa un retrat
d’aquelles que van ser els grans beneficiats per la bombolla financera i que
van acabar arrossegant al país a la bancarrota. Deixant en un segon pla i molt
deslluïda, tant que al meu parer se la podia haver estalviat ja que sembla que
només la posi de farcit, la trama del rodamons.
Com a totes les seves novel·les,
seguim veient la part de crítica social, ja no només amb l’assumpte de la
bombolla financera, si no també quan ens parla de les retallades sanitaries; el
blanqueig de diners a través, tant de la producció com del consum, de la
pornografia infantil ( únic nexe comú de les dues trames, però que en cap cas
es vinculen).
Tot i que em reconec com fan absolta
d’Indridason des que va llegir «La veu». Que va ser l’autor que més vagades
vaig llegir l’any passat . He de confessar que aquesta és l’entrega de la saga
Erlendur, de les que he llegit, que no son totes, que més fluixa em sembla. Al
fet de que pensi que una de les trames es completament prescindible, li he de
sumar que el final en sembla força precipitat... i que sentint-ho molt per
Sirgurdur Óli he trobat a faltar el treball en equip dirigits per Erlendur.
«El problema es que muy pocos, casi ninguno, de los que llevan a cabo esas operaciones millonarias, los nuevos “vikingos” sabe realmente de finanzas»
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada