«Res no és mai el que sembla, ni per coincidència del destí les semblances que s’estableixen amb la realitat s’igualen a ella ni tan sols en els detalls .»
A principis d’aquest any, l’editorial
Pagès va treure una nova col·lecció
de novel·la negra, «Lo Marraco
Negre», el segon número de la col·lecció és, el vint-i-sisè premi Ferran Canyameres de novel·la, «El
Clan de sa Ràpita».
L’acció, que se situa la localitat
mallorquina de Sa Ràpita, té el seu punt de partida amb la mort del rector de
la Universitat
de les Illes Balears, un home que havia participat en el maig francès
del 68 i que d’inici tot a punta que aquest període històric pot tenir a veure
amb la seva mort.
Montserrat Espallargas se servirà de cinc
veus narratives en primera persona; cada una d’elles correspon a un dels
protagonistes: els tres vicerectors de la Universitat— Antoni Maria Ballester, Guillem
Mas i Bernat Sánchez— així com les de la dona i l’amant del rector, Aina
Pons i Lina Dureta. Tots cinc
aniran, capítol a capítol, narrant- els fets de la nit en què va morir en Colau
Grimalt i la relació personal que cada un d’ell tenia amb el finat. De
manera que el lector es podrà fer un retrat de com era el rector i poder s’endurà
més d’una sorpresa.
Un dels grans encerts és la gran diferència
que hi ha entre els diferents narradors, cada un d’ells té una forma força
particular d’expressar-se i fa servir una sèrie de falques que fan que els
reconeguem de seguida: des de el “no sé,
no sé no sé...” de na Lina a les frases intercalades amb anglès d’en Guillem passant pel “dos, tres, quatre? Probablement quatre”
de n’Antoni.
Diferencies que ens ajuden a anar perfilant la personalitat de cada un d’ells.
«El Clan de sa Ràpita» és una novel·la de lectura pausada; on al contrari de la majoria de
novel·les del gènere, quasi que no hi ha acció, on els protagonistes aniran
parlant de tu a tu amb el lector perquè aquest es vagi posant en situació, que
li plantejarà els fets tal com ells els han viscut, cadascú a la seva manera i
no sempre coincidiran, sinó que les divergències entre ells seran palpables,
arribant-se a contradir en alguns moments. I a mesura que avancin en les seves
narracions i anem sabem més dades, serà quan podrem anar teixint l'entramat de
la història i veurem que encara que explicada des de diferents punts de vista
el que anem descobrint és una sola realitat.
Escrita amb mallorquí, fet que els
que estimen les varietats lingüístiques, que ens ofereix la nostra llengua,
agraïm; fent servir un vocabulari més culte (no pas pedant, ni altisonant, ni
acadèmic...), tal com pertoca en el context intel·lectual en què es desenvolupa.
En arribar al final ens adonarem que l'eix central de la novel·la és un
qüestionament un pèl paradoxal: cometre un crim pot ser un encert per part de
l'assassí? I si veritablement és així, l'hem de reprovar o per contra l'hi hem
de reconèixer el mèrit?
El debat està servit.
«Hi ha nits d’estiu en les quals hauria de sortir el sol. Hi ha nits d’estiu i d’hivern i de primavera i de tardor i vespres i horesbaixes i matinades en què només hauria de permetre’s que dal del cel se pintàs un sol [...] perquè [...] a punta de dia les coses són diferents, pareix que tot tinga cura.»
Vaig tenir el plaer de compartir taula a Tiana Negra, i m'ha parlat molt bé del llibre. El tinc a casa, i no tardaré a llegir-lo
ResponEliminaNo coneixia ni a l'autora ni la col·lecció però no descarto que si el trobo a alguna llibreria m'hi animi
ResponEliminaMolt bon llibre. Absolutament recomanable.
ResponElimina