«Nunca había probado la quinua, pero la internacionalización de la comida solo tiene un sabor, el del dinero»
De la mà de l'editorial Alrevès,
Yanet Acosta ens presenta la
seva segona novel·la, «Matar al padre», protagonitzada pel
peculiar Ven Cabreira, —ex membre
del CSID, aficionat a les Barbies, als gats i a menjar fabada de llauna i que
pateix una estranya i molesta malaltia que a èpoques li fa perdre els sentits del
gust i l'olfacte— investigador privat que treballa en una agència
especialitzada, «Gastrorecursos».
Ven Cabreira serà l'encarregat d'investigar el suposat segrest de Pedro
Marino,—propietari d'una cadena
de restaurants i defensor de les plantacions de quinoa de forma tradicional, i
que sembla postular-se fins i tot com a president de la nació— que ha
desaparegut després de fer unes incendiàries declaracions, les seves paraules
inciten al canvi social a partir de la cuina, durant un congrés gastronòmic a Lima.
Cabreira no estarà sol en la cerca de Marino. Lucy
Belda, una periodista gastronòmica amiga de Ven Cabreira, es
converteix en una incòmoda testimoni dels fets ocorreguts a la sortida del
congrés, fet que li comportarà ser assetiada per als que volen fer desaparèixer
a Merino.
L'acció, que se
situa a cavall entre Madrid i diferents localitzacions
del Perú
(Lima, Machu Pichu, Titicaca, Puno) així com dels països veïns, està
dividida en cinc parts ( Condenado a volver, Gatos comen lagartos,
Billete de vuelta, Matar al padre i Como tantos otros) que aniran
alternant capítols que ens explicaran les peripècies del trio protagonista: Ven Cabreira, Lucy Belda i Pedro Marino.
A poc a poc els tres protagonistes s'aniran trobant fins a unir les tres
trames.
El narrador és
omniscient en tercera persona a excepció d'uns pocs capítols, molt curts, on
sentirem parlar a Marino en primera persona. Canvi de narrador que dóna un toc
molt més personal e íntim a la trama del segrest.
Els personatges estan perfectament perfilats
i són, per a mi el més important, creïbles en la seva manera de pensar i
actuar. Així veiem com és de diferent el Pedro Marino pare de la gastronomia
peruana i possible president, del Marino
segrestat, que perd tot el seu aplom i fortalesa per donar pas a un home fràgil
i espantat, fet que el fa molt més proper i creïble a ulls del lector. El
mateix passa amb Lucy, que veiem que es transforma d'una dona forta i decidida a
una dona espantada quan intueix que la seva vida corre perill.
Paper important és el que tenen,
encara que d'una manera més velada, menys visible a primera vista, les
relacions familiars, especialment la paterna-filial.
Capítol a capítol, Yanet Acosta, ens anirà apropant
a la gastronomia
peruana, on la quinoa és l'estrella; també coneixerem
la cuina
nikkei o fusió de les cuines peruana i japonesa, o la chifa d'origen xinès.
També ens farà una crítica social de tot el que envolta al món de la cuina: des
de la figura dels grans xefs amb distincions per la seva feina, les modes
culinàries que posen en voga certs productes, en aquest cas la quinoa.
De com l'enriquiment d'uns és, com sempre al llarg de la història de la
humanitat, l'empobriment dels altres.
Per acabar, fer-vos esment a un altre
dels punts que m'ha cridat poderosament l'atenció durant la lectura de «Matar
al padre»: la música i els diferents estils musicals que hi surten. Us
recomano escoltar-la en aquesta fabulosa playlist
«Para matar al padre hay que matar el que està dentro de ti» (pàg. 168)
Menys mal que aquest ja l'he llegit i no em cal afegir-lo a la llista
ResponElimina