Damià
del Clot ens presenta una novel·la coral, polièdrica, plena d'arestes
que ens captivarà des de la seva primera pàgina. L'autor comença amb tres
capítols introductoris on s'anirà presentant a les tres veus principals: Na
Maria, La Cabra (Ramon Tusquella) i en Brauli Jacques Múnclus. 'És festiu, però no diumenge', aquesta
frase és l'inici de la presentació dels tres protagonistes.
La història dels tres personatges
se'ns va relatant, de manera simultània i per ordre de presentació, capítol a
capítol al llarg de tota la Cara A — i és que l'autor divideix
la novel·la com si es tractés d'un LP, Cara A i Cara B que inclou dos Bonus
Track. Aquesta distribució no és gratuïta, la música juga un paper
força important al llarg de tota la trama — i a mesura que avancem en la seva
lectura ens anirem adonant com els tres personatges van interactuant entre ells
i com les seves històries no són tan inconnexes com en un principi podíem
pensar i és que tots tres confessen un assassinat, el mateix assassinat: el
d'un director d'una sucursal bancaria. Davant la complexitat de la història, la
policia fa entrar en joc al Rellotger, un especialista en casos
enrevessats que no tardarà a descobrir qui és el nexe d'unió entre tots tres
presumptes assassins: ELLA.
Si la Cara A estava dedicada a
la confessió Na Maria, La Cabra i Jack, la Cara B ho està a
donar-nos a conèixer al Rellotger i a ELLA, les altres cares
d'aquest poliedre que us deia a l'inici. El primer capítol dedicat al
personatge de Simona (Ella), el primer de la Cara B, és d'una duresa
extrema; el que ens narra —part de la vida de Simona— i la manera directa i
crua, sense estalviar-se descripcions descarnades ni frases colpidores, arriba
al lector amb forma de cop de puny a la boca de l'estómac, de sotragada
desestabilitzadora directa a l'ànima. I és que aquest sol capítol ens dona una
idea força feridora de la crueltat i la vilesa de l'ésser humà, especialment
quan parlem de dones: menyspreu, maltracta físic i moral, acarnissament,
agressions sexuals…
' El cas és que el sexe cedeix pas a la violència.
Però el sexe no abandona el món de Simona. Més aviat
el transforma. O el deforma. Opera com una vàlvula d'escapament cap a un infern
fred i glaçat, tenebrós i sàdic, estranyament acollidor'(pàg. 163)
'Ella' és una novel·la que
gràcies a la prosa fluida del seu autor, a tenir una trama molt ben trenada, a
saber mantenir el ritme creixent de la intriga, es llegeix amb un sospir. Una
trama que aborda temes tan actuals com: el
drama dels lloguers de renda antiga i la manera com es fa, o es pretén fer fora
als inquilins que queden a les finques, especialment si parlem de gent de certa
edat… Les estafes de les preferents, la fallida de noves fortunes a causa dels
endeutaments moltes vegades propiciats pels mateixos bancs o els desnonaments.
I per altra banda els abusos de pares a filles, el maltractament a dones,
l'abús de poder…
Una de les millors històries que ha
publicat Libres del Delicte i sens
dubte de les millors que he llegit al llarg del 2019.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada