“Qui estima els llibres i ha de viure’n lluny,
de mica en mica va perdent l’ànima” (Care Santos a "L'aire que respires")

dimarts, 7 de gener del 2020

ELLA




Damià del Clot ens presenta una novel·la coral, polièdrica, plena d'arestes que ens captivarà des de la seva primera pàgina. L'autor comença amb tres capítols introductoris on s'anirà presentant a les tres veus principals: Na Maria, La Cabra (Ramon Tusquella) i en Brauli Jacques Múnclus. 'És festiu, però no diumenge', aquesta frase és l'inici de la presentació dels tres protagonistes.

La història dels tres personatges se'ns va relatant, de manera simultània i per ordre de presentació, capítol a capítol al llarg de tota la Cara A — i és que l'autor divideix la novel·la com si es tractés d'un LP, Cara A i Cara B que inclou dos Bonus Track. Aquesta distribució no és gratuïta, la música juga un paper força important al llarg de tota la trama — i a mesura que avancem en la seva lectura ens anirem adonant com els tres personatges van interactuant entre ells i com les seves històries no són tan inconnexes com en un principi podíem pensar i és que tots tres confessen un assassinat, el mateix assassinat: el d'un director d'una sucursal bancaria. Davant la complexitat de la història, la policia fa entrar en joc al Rellotger, un especialista en casos enrevessats que no tardarà a descobrir qui és el nexe d'unió entre tots tres presumptes assassins: ELLA.

Si la Cara A estava dedicada a la confessió Na Maria, La Cabra i Jack, la Cara B ho està a donar-nos a conèixer al Rellotger i a ELLA, les altres cares d'aquest poliedre que us deia a l'inici. El primer capítol dedicat al personatge de Simona (Ella), el primer de la Cara B, és d'una duresa extrema; el que ens narra —part de la vida de Simona— i la manera directa i crua, sense estalviar-se descripcions descarnades ni frases colpidores, arriba al lector amb forma de cop de puny a la boca de l'estómac, de sotragada desestabilitzadora directa a l'ànima. I és que aquest sol capítol ens dona una idea força feridora de la crueltat i la vilesa de l'ésser humà, especialment quan parlem de dones: menyspreu, maltracta físic i moral, acarnissament, agressions sexuals…

' El cas és que el sexe cedeix pas a la violència.

Però el sexe no abandona el món de Simona. Més aviat el transforma. O el deforma. Opera com una vàlvula d'escapament cap a un infern fred i glaçat, tenebrós i sàdic, estranyament acollidor'(pàg. 163)


'Ella' és una novel·la que gràcies a la prosa fluida del seu autor, a tenir una trama molt ben trenada, a saber mantenir el ritme creixent de la intriga, es llegeix amb un sospir. Una trama que aborda temes tan actuals com: el drama dels lloguers de renda antiga i la manera com es fa, o es pretén fer fora als inquilins que queden a les finques, especialment si parlem de gent de certa edat… Les estafes de les preferents, la fallida de noves fortunes a causa dels endeutaments moltes vegades propiciats pels mateixos bancs o els desnonaments. I per altra banda els abusos de pares a filles, el maltractament a dones, l'abús de poder…

Una de les millors històries que ha publicat Libres del Delicte i sens dubte de les millors que he llegit al llarg del 2019.



Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada