El llibre va arribar a les meves mans de casualitat
quan tenia pendent llegir l'última novel·la de l'autora «Nadie ha muerto en la catedral»
i en saber que es tractava d'una trilogia protagonitzada per Rebeca
Turumbay vaig decidir començar pel principi.
L'autora ens situa l'acció a Cárcar una petita
població de poc més de mil habitants situada en el municipi de Navarra,
a la comarca de Ribera del Alto Ebro. Es nota que coneix l'indret, ja que
l'ambientació i les descripcions són un dels punts forts de la trama. Poder el
més fort.
L'acció arranca amb un capítol situat l'any 1945
quan a la població es troba el cadàver de Celia Urbiola i Ángel Turumbay és
acusat d'haver-la assassinat. A continuació ens traslladem al present, 2010,
quan Rebeca
arriba al poble buscant respostes sobre el seu avi, Ángel Turumbay. Poca és
la gent que sembla disposada a ajudar-la, per contra sí que hi ha qui s'esforça
per espantar-la i que marxi. Rebeca rep uns anònims amb la frase
que dóna títol al llibre.
Hi ha una gran varietat de personatges però cap
d'ell destaca massa, diria que pecant de ser un pèl massa plans, incloent-hi a
la protagonista, Rebeca, que se'ns presenta com una noia apocada i força
superficial.
És cert que no costa gaire entrar en la història,
que aquesta ens atrapa de seguida gràcies a una prosa senzilla, planera i
directa. Però no és menys cert que li falta treball, bastant de treball, clar
que no hem de perdre de vista que és la primera novel·la de l'autora i ningú
neix ensenyat.
Per una banda ens trobem amb una subtrama que versa
sobre unes falsificacions d'obres d'en Dalí —Rebeca treballa a la
fundació Gala-Salvador Dalí de Figueres
— que queda una mica deslluïda. Crec que se li podia haver tret molt més suc,
que es podia haver aprofitat una mica més i no com a mera subtrama que serveix
per farcir la trama principal.
També crec que es podia haver aprofundit més en el
tema d'amenaces que rep Rebeca per crear una mica més de tensió narrativa. Que
no dic que no n'hi hagi, sinó que és fluixa. Altre punt que tampoc acabat
d'agradar-me és que sembla que es justifiquin certes accions que du a terme Jonás
al·ludint al tipus de vida que ha dut o que no és un mal noi. No crec que
siguin atenuants suficients per disculpar els seus fets, per molt que a la gent
del poble li sàpiga greu que acabi a presó.
El binomi Víctor, un jove periodista local
fill de la llogatera de la protagonista, i Rebeca també queda una mica massa
deslluït per la personalitat de tots dos protagonistes. Ja he dit abans que als
personatges els hi falta treball.
I també es troba a faltar algun gir inesperat que
donés una mica de suspens a una trama una mica massa lineal.
Però no tot és dolent i la prova és que he arribat
al final sense descartar en cap cas llegir la segona entrega «Te
daré un beso antes de morir». I és que la prosa d'Estela Chocarro sí que m'ha agradat i sincerament crec que
es mereix una segona oportunitat. A escriure s'aprèn escrivint i com he dit
abans: ningú neix ensenyat. A més la història enganxa i el lector, tot i les
mancances que he dit, té ganes de saber quina és la realitat dels fets que van
succeir l'any 1945.
En definitiva «El próximo funeral serà el tuyo» és
una novel·la entretinguda, de fàcil lectura, que ens farà passar una bona
estona.
Hola, Bruixeta! Ens han venut tant aquesta novel.la com una obra mestra, que llegir la teva ressenya ha sigut una mica d´aire fresc. Gràcies!!!!
ResponElimina