«tothom hauria d’entendre que el cor no és només un òrgan que realitza una funció i prou, punyeta I això la majoria de la gent no ho entén. Per que el cor [...] és molt més que això. És el centre de tot. L’univers de Gaia. Com els ulls que tot ho veuen. »
A «Ulls Maragda», primera novel·la de
gènere negre de l'escriptora Marta
Alòs, ens trobem davant de tres trames que correran paral·leles al
llarg de tota la novel·la, que en certs moments i ocasions es creuran, que els
protagonistes, de cada una d'elles, es relacionaran entre si de diverses
maneres i per diferents qüestions i que al final veurem com els fils de les
tres històries s'aniran entrellaçant fins a convergir en un mateix cabdell.
La història arranca amb la mort d'una jove becària
de la UdL, Mariona Costa, que investigarà
l'agent Roure, mosso d'esquadra; al mateix temps que assistim a
l'elecció d'un nou rector per la Universitat, càrrec pel qual està molt
interessant el catedràtic Antoni Badia; i l'encàrrec que rep
la Núria
Lamolla, professora associada a la UdL i amant de la Mariona
Costa, per escriure una biografia d'un dels Prohoms més importants de
la ciutat, en Ramon Pujol i Clot i que comptarà amb l'ajut, no del tot
desinteressat, d'en Joan Serradell, un periodista del Segre.
L'autora situa els fets a cavall entre la Barcelona
del 1870 i la Lleida actual, 2016. El punt d'unió entre les dues èpoques serà
precisament la vida del Prohom Pujol i l'element pivotant
serà un polèmic quadre d'en Xavier Gosé.
De fet gran part de l'acció està centrada a Lleida,
tant en el present com en el passat. Un temps passat que serà molt més
important del que en un principi ens pot arribar a semblar. Els capítols del
passat s'aniran intercalant amb els de l'època actual, complementant la
història i teixint el gruix de la trama. Hem d'entendre els fets que van
succeir a finals del segle XIX per poder entendre el que esdevé al segle XXI.
Les referències a la maçoneria seran una constant al
llarg de tot l'arc temporal, així com les al·lusions al compositor alemany Richard
Wagner.
La Marta Alòs juga amb el lector, el fa anar per on
ella vol i ho fa d'una manera natural, gens forçada, sense enganys ni mentides,
utilitzant certs girs argumentals que fan que l'atenció del lector augmenti per
moments i se centri en aquella situació o personatge determinat. Així,
alternades trames i personatges, fent que aquests interactuïn entre ells,
perquè tots estan implicats, en major o menor grau, en les tres històries, ens
conduirà fins a un final que no puc dir que sigui totalment inesperat, ja que
jo almenys intuïa part d'ell, però aquí està la gràcia: només n'intuïa una
part, l'altre m'ha deixat bocabadada.
Un cop més veiem que en aquesta vida ningú és mai
qui sembla ser, que les persones amaguen més del que ens ensenyen, i que el joc
de la manipulació és un art que no tothom domina a la perfecció.
L'autora crea uns personatges potents, amb un món
psicològic molt ben definit, amb una manera d'actuar i pensar molt
característica de cada un d'ells. Així podem trobar-nos un ampli ventall de
personalitats que aniran des de la noia innocent al vellet que no ho és tant,
per no dir gens, com ens pot semblar d'entrada, a la persona ambiciosa que no
tindrà cap tipus d'escrúpols en fer el que faci falta per aconseguir el que
vol.
Descripcions acuradíssimes de la ciutat de Lleida,
els seus carrers, els seus edificis, aquella boira densa i espessa que sembla
que ens envolti mentre llegim; un estil narratiu directe, planer, polit, que fa
molt agradable la lectura.
M'ha agradat molt la incorporació, en certs
capítols, la manera de parlar del Pallars
Sobirà, sempre és enriquidor trobar-nos amb varietats dialectals del nostre
idioma.
«Ulls maragda» combina a la
perfecció misteri, aventures i erotisme, elements que l'autora fa servir i combina
entre ells en la justa mesura que li demana i reclama la trama, sense que cap
d'ells prengui més rellevància de la que ha de tenir i pugui arribar a fer-se
pesat pel lector
«La nit desperta sensacions i sorolls inexistents »
Moltes ganes de llegir aquesta novel·la...
ResponEliminaUn de tants pendents, però encara em falten altres de la col·lecció que la precedeixen.
ResponElimina