«Asumió que estaba atrapada en una viscosa telaraña que se tejia con los hilos del pasado, sin permitirle la ilusión de una escapatòria.»
Vaig conèixer a l'autor, Diego Ameixeiras, el passat més de novembre, dins del festival
Vilassar Noir. Des de les hores és la tercera obra seva que llegeixo, i
no serà pas l'última. Ameixeiras
és un dels millors autors de novel·la negra que hi ha actualment.
Les tres obres que he llegit,« Matarte lentamente», «Conduce
rápido» i «La Crueldad de abril» tenen en comú l'ambientació.
M'explico, les tres tenen en comú que són històries molt negres, molt fosques,
claustrofòbiques, amb uns personatges sòrdids. L'estil directe, ràpid, concís;
els capítols curts, són també un denominador comú en els tres títols.
En aquest cas, «La crueldad de abril» està dividida
en tres parts: El amor, la venjança, el
odio. Tres sentiments força humans, dels més poderosos, capaços de moure
muntanyes, de despertar el cantó més fosc i sòrdid de l'ésser humà. I
precisament això últim és el que faran paraula a paraula, paràgraf a paràgraf.
En la primera part coneixerem a Elvira
en els últims dies de la seva vida. Veurem un homenatge que li fan els seus
amics i al que assisteix Gonzalo, el seu germà, quan ja fa
cinc anys de la seva mort. Durant tot el capítol els salts temporals seran
constant, així sabrem una mica més d'Elvira i de l'actualitat a través de
Gonzalo.
A la segona part és Gonzalo qui portarà el
pes de l'acció: vol venjar la mort de la seva germana i per això ha d'esbrinar
que dimonis va passar aquella nit.
La tercera part ens tornarà enrere en el temps per
situar-nos a la nit dels fets i als dies que la van precedir i seguir.
Elvira és l'element pivotant de tota
aquesta trama d'odis i venjances. De lluita per saber la realitat; de mentides
per salvar la pell que encara que només sigui momentàniament. De personatges
que viuen i es mouen entre les ombres.
«Porque es cierto.Es abrir los ojos, la Elvira, y querer
estar muerta»
Ameixeiras
ens torna a presentar uns personatges marginals cansats de viure, a qui la vida
ja no els pot prendre res més: no els hi queda res. Per no quedar-los no els
queda ni un bri d'esperança. Ens torna a mostrar la societat més
deshumanitzada, aquella a què poc, per no dir res, l'importa la mort de dos
indigents en mig d'un devastador incendi, que no es planteja que dimonis va
poder passar, perquè no importa; els morts no eren ningú. I ens trona a parlar
del món de les drogues, dels interessos immobiliaris... d'aquelles coses que
vulguem o no formen part del nostre dia a dia.
Una trama on l'important són aquests personatges
marginals, on no hi ha policies, ni investigacions, ni mètode..., on el que hi
trobem són persones que realment existeixen, amb problemes més que reals. Gent
que podem veure i trobar a qualsevol de les ciutats del país. On el que importa
són els sentiments que mouen aquests personatges, la seva realitat, el seu món,
la seva foscor... On la crítica social està darrere de cada acció, de cada
capítol.
«La crueldad de abril» està escrita
amb un lirisme impressionant. En les seves pàgines trobem la prosa més poètica
de l'autor, molt més elaborada que en les anteriors ocasions, però igual de
punyent i dolorosa, o tal cop més i tot. La bellesa de les seves paraules ens
mostren el dolor i la desesperació com només ell ho sap fer.
És un llibre dur de llegir, que ens fa pensar i
replantejar-nos moltes coses sobre la societat en la qual vivim. Que fa mal a
la consciència del lector. Ameixeiras
no deixa mai indiferent, sempre sap tocar aquella tecla necessària perquè les
seves novel·les ens arribin ben a dins, ens toquin la consciència i ens faci
trontollar.
«las llamas se reavivan al alcanzar el dorso todavia intacto de una madera. [...]tiene delante de sus narices a ese par de despojos que merecen sangre y fuego»
Només n'he llegit un de l'autor, però en tinc altres a casa esperant
ResponEliminaEl poso a la llista de pendents...
ResponEliminaNo el coneixia, i té altres llibres anteriors pel que he vist al catàleg de la biblioteca, el tindré en compte.
ResponElimina