«Al fin y al cabo, la muerte era la muerte, una vivència que probablemente ni siquiera seria una vivència para quien se moría.»
Benjamin Black deixa descansar al
forense més famós de la literatura, Quirke, per escriure «Pecado»,
novel·la amb la qual va guanyar el premi
RBA de novel·la policíaca l'any 2017.
«Pecado» ens situa a la Irlanda
rural de la primera meitat del segle XX, exactament al comtat de Wexford, on es
troba Ballyglass House, la casa del coronel Osborne i fins on es
trasllada l'inspector Strafford —amb “r”, com sol remarcar ell
quan diu el seu cognom— per investigar la mort del reverend Tomas
Lawless, a qui han assassinat amb un tall a la jugular i a qui després
han tallat els genitals. Per si això no fos suficient, ens situem als Nadal del
1957, en un cercle clarament catòlic i el nostre protagonista és protestant.
Benjamin
Black torna a demostrar que és el mestre de l'ambientació. Una
atmosfera asfixiant, gris, freda — com el temps que fa, no para de nevar—, un
paisatge inhòspit i uns vilatans força hostils. Les detallades descripcions
marquen el tempo pausat que té tota la novel·la i ens ajuden a visualitzar el
paisatge que s'amaga sota capes de neu que no deixa de caure i a conèixer a la
perfecció als protagonistes, dels qui fa un retrat força acurat, donant-nos tot
tipus de detalls que ens ajudaran a visualitzar físicament i a conèixer
perfectament el seu món interior: sabrem com són, que pensen, que senten o
pateixen, fins i tot que i com pensen. Tots i cada un d'ells, per molt secundaris
que siguin, estan minuciosament descrits.
La història recent del país també queda perfectament
detallada al llarg de tota la trama amb referències a fets tan transcendentals
com: la lluita per la llibertat
d'Irlanda, la lluita de l'IRA, la guerra d'independència i la Guerra Civil;
fets que van dividir a la societat no només en l'àmbit polític sinó també en
l'àmbit religiós.
«El protestantisme no es tanto una religion como una
reacción contra la religión» (pàg 189)
La novel·la es divideix en tres parts que abasten
tres dècades: Hivern del 1957, estiu del 1947 i hivern
del 1967. A la primera part veurem el desenvolupament de la
investigació, coneixerem a tots els personatges i ens farem una idea molt
concreta de l'entorn.
La segona part, escrita en primera persona en la
veu del pare Lawless, ens donarà les claus dels motius de l'assassinat. I
per acabar, deu anys després dels tràgics fets, sabrem quin és el nexe d'unió
entre les dues primeres parts, sabrem definitivament les respostes a "qui?" i al "per què?".
Tota la novel·la és força fosca, però si hi ha una
part que és negra com la nit, que colpeja la consciència del lector i fa posar
la pell de gallina, aflorar la indignació i entendre i fins i tot poder arribar
a justificar l'atrocitat que s'ha comès amb el reverend, aquesta és la que ens
transporta l'any 1947. Sent la part més curta és de tros la més dura. On per
desgràcia els fets que ens explica segueixen estant de rabiosa actualitat, i
segueixen colpejant a la societat d'avui en dia.
L'autor posa el dit a la llaga, relatant-nos un cas
que, salvant les distàncies, no ens queda tan allunyat com l'arc temporal de la
novel·la pot deixa entendre.
Escrita amb una prosa elegant, amb una qualitat
literària indiscutible, amb un tempo pausat que provoca que el lector es
delecti en cada passatge, «Pecado» ens endinsa en el tenebrós
món dels silencis còmplices davant les aberracions més fosques i denigrants que
l'ésser humà és capaç de cometre. Davant el silenci imposat quan topem amb un
estament tan opac com és l'església i davant aquelles vexacions que sembla que
tothom coneix però que ningú vol veure.
«[...] detrás de las flores y del canto de los pajáros, solo veía la lucha sangrienta y constante por la dominación y la supervivencia»
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada