«Se estan haciendo chanchullos tremendos con la excusa de poner esta ciudad en el mapa y todos quieren clavar el cazo. Y el resto del país no les anda a la zaga»
«Cenicienta en llamas» és el títol
que dóna el tret de sortida a la nova col·lecció de novel·la negra, Marrajo,
de l'editorial
Milenio i dirigida per en Sebastià
Bennasar. Sí el tret de sortida de la col·lecció és aquest, la cosa
promet i molt.
Ens trobem davant d'una novel·la que més que coral,
jo, diria que és simfònica. La quantitat de diferents veus narratives, i
sobretot la qualitat de totes i cada una d'elles, eleven la seva categoria.
Però no només és en les veus narratives on ens trobem amb aquesta quantitat i,
sobretot, qualitat; en l'entramat de trames i subtrames, que conformen el gruix
del relat, la història es repeteix.
«Cenicienta en llamas» és una novel·la dins d'una novel·la, és la
història de la corrupció a una comunitat autònoma (Cas Gurtel), és l'escàndol
del món del cel·luloide, és el cas dels assassinats orquestrats per sicaris...
és tot això i molt més.
Podem dir que hi ha tres grans trames, cada una amb
els seus protagonistes: per una banda ens trobem amb la investigadora privada Raquel
Bonafed, que rep l'encàrrec de seguir a tres personatges de cert prestigi
social i econòmic: un publicista, un constructor i un alt directiu de la
televisió autonòmica.
Per altre cantó tenim als inspectors Luís
Cocoví i Lola Zafra embrancats en la resolució de dos casos
d'assassinats comesos per sicaris.
Per acabar ens trobem amb Toni Balager, el Bala,
productor de la telenovel·la d'èxit al canal autonòmic i que es creu amb dret a
cuixa sobre tota femella que treballi per a ell.
L'autor ens situa l'acció a la València del 2006. Al maig d'aquell any quan la ciutat es prepara
per a l'arribada del Papa Benet XVI. Quan la crisi del
totxo està a punt d'esclatar i quan la ciutat viu immersa en el fervor dels
grans esdeveniments: Copa Amèrica de
Vela, Formula I (encara que tardaria dos anys més a celebrar-s'hi, però Ecclestone
ja es deixava veure per la ciutat).
Els punts forts de la novel·la són: els
personatges. No tan sols per la diversificació de veus narratives que hi
aporten, sinó per la seva profunditat. Tant els més principals com als
secundaris són sòlids, tenen presència i se sostenen per si sols. Cada
personatge té la seva història particular que es sumarà a la història
col·lectiva, enriquint-la encara més. A les tres trames que inicialment he dit
que trobàvem i haurem d'anar sumant la subtrama protagonitzada per la resta de
personatges que surten.
Els girs argumentals, variats i que creen petits
arguments dins les diferents trames i subtrames, i el més important, cap
d'aquestes trames, arguments, subtrames o petites històries està posada a
l'atzar o per omplir pàgines; ans al contrari. Tots i cada un d'aquests
serrells tenen la seva raó de ser i queden perfectament tancats i explicats.
La història s'anirà teixint a mesura que les
diferents trames i els diferents personatges que les protagonitzen es vagin
creuant i des-creuant fins a aconseguir completar el fascinant trencaclosques
que és l'entrellat de la novel·la.
«Cenicienta en llamas» és una molt
bona, jo diria excel·lent, novel·la negra. Perfectament articulada; escrita amb
un ritme in crescendo i uns diàlegs que fan molt més lleugera la gran quantitat
de subtrames que hi trobem.
«Así que la gente había inteoririzado una sèrie de idees absurads e incluso las había elevado a la calidad de dogma de fe sin tene la más repajolera idea al respecto»
Ohhhh! Com celebro que t'hagi agradat. M'has alegrat molt el dia! Una aferrada gran des de Salamanca!!!
ResponEliminaUn dels molts que van fent muntanya als pendents.
ResponEliminaDesprés d'uns dies de molta feina, ja em tornaré a relaxar i a reprendre lectures :)