«La Nora era d’aquella mena de criatures que no es deixaven estimar ni estimaven, com si no ho necessités. Li bastava tenir-se ella mateixa i mai no feia res per aconseguir l’afecte d’ algú, ni donava ni demanava.»
Endinsar-me en la lectura d'una obra
de Margarida Aritzeta és una aposta segura. A hores
d'ara, i crec que no és cap secret per a ningú dels que en coneixeu, és una de
les meves autores de capçalera. Llibre a llibre m'ha anat guanyant com a
lectora i com a persona. Repetiré el que ja he dit en altres ressenyes, i ho
repetiré perquè no sé cap altra manera de descriure la seva mestria narrativa;
i perquè és aplicable a qualsevol de les seves obres, siguin del gènere que
siguin.
Margarida Aritzeta ens captiva per la seva prosa senzilla; per la riquesa del llenguatge i domini de la llengua: per la fluïdesa narrativa: pel gust pel detall; per la magnífica ambientació; per uns personatges reals, rodons, que veiem evolucionar al llarg de tota la història, que ens enamoren i ens fan patir.
Margarida Aritzeta ens captiva per la seva prosa senzilla; per la riquesa del llenguatge i domini de la llengua: per la fluïdesa narrativa: pel gust pel detall; per la magnífica ambientació; per uns personatges reals, rodons, que veiem evolucionar al llarg de tota la història, que ens enamoren i ens fan patir.
«Perfils de Nora», que està plantejat com una biografia, la de la pintora Nora Dorrego, ens endinsarà a la història
del segle XX. Al mateix temps que anirem coneixent la vida de la
Nora,
anirem sent partícips dels esdeveniments històrics que li varen tocar viure,
així com de l'evolució i el paper que van jugar els diferents moviments
artístics (pintura, música, literatura, teatre...), durant d'aquest període.
Al llarg de la novel·la, la figura de la Eleonora Font/Nora Dorrego serà crucial per a entendre la
història i evolució de l'art, en totes les seves branques. Eleonora Font neix en el si d'una
família de la burgesia catalana que no és aliena a l'art. A través de la seva
figura coneixerem i entendrem la història de l'art en el nostre país. La veurem
créixer com a persona i com a artista, fins a esdevenir Nora Dorrego. I aquest creixement, personal i
artístic anirà lligat al temps històric real, mostrant-nos la seva relació amb
les avantguardes artístiques que hi havia abans de la Guerra Civil; el seu
exili davant la imminent caiguda de Barcelona en mans dels feixistes,
que la durà primer a França i més tard a l'Argentina. Sabrem del seu pas pels
Estats Units i Alemanya i del seu retorn a Catalunya. I és quant torna a
Catalunya, quan posa ordre als seus records durant una entrevista amb una
escriptora que vol escriure la seva biografia.
Aritzeta es val de
personatges i fets, tan reals com ficticis, per
crear una ficció tan ben treballada i elaborada que més d'una vegada ens farà
dubtar de si Nora Dorrego no va ser, també, un personatge real.
Amb dues
veus narratives diferenciades: una en primera persona, l'escriptora, que ens
mostra el present i un altre en tercera persona que ens condueix pel passat,
l'autora ens presenta una trama amb una estructura complexa, amb continuats
salts temporals on realitat i ficció convergeixen constantment i que manté
l'interès del lector fins al punt final.
«Quines casualitats! Lanovel·la i la realitat de vegades s’assemblen massa. Tant qu pot arribar a esfereir.» (pàg. 130)
Moltes gràcies per un comentari tan afinat a una novel·la que estimo i que ja fa molt temps que no és a les llibreries. De vegades la busquen clubs de lectura interessats en temes com la literatura i el vi...
ResponElimina"Els fils de l'aranya" em va agradar molt, aquest me l'apunto, l'hauré de buscar a la biblioteca...
ResponElimina