Normalment, al endinsar-nos en la lectura d’un llibre ens
trobem davant el desenvolupament d'un argument, perfectament plantejat, que ens
explicarà la història. Altres vegades ens trobem davant un conjunt d'idees que
es van succeint i que en cap cas conformen una història lineal i ben
organitzada, sinó que fluctua a batzegades, inicialment inconnexes, conformant el
conglomerat que forma l'argument de l'obra, donant força marge a la imaginació del lector.
'Tardor'
s'emmarca dins d'aquest segon grup de novel·les.
Ens explica la història d'en Daniel Gluck, qui amb
cent un anys ha arribat al final dels seus dies. En Daniel es passa la major
part del dia dormint, suspès en el seu propi subconscient; els records de la
seva vida es fusionen amb els seus somnis, fent quasi impossible delimitar on
acaben les seves remembrances i on comencen les seves fantasies. L'ancià només rep la visita de la jove Elisabeth
(amb s), qui va conèixer a en Daniel quan només era una nena i ell
era el seu veí.
L’Elisabeth, per la seva banda, recorda les converses que va
mantenir amb ell, al llarg dels anys, sobre una gran diversitat de temes: art,
llibres, la narració d'històries inventades per a ells, sobre la veritat i la
mentida, del passat i del present… I com entre tots dos es va anar creant un
estret vincle. Ella, amb el temps acaba reconeixent que el que els uneix és
amor, algun dels molts tipus d’amor que existeixen. I és, precisament, la mena
d’amor que permet que una persona vegi a un altre d'una manera clara, quasi
diàfana, sense aplicar-li cap filtre.
En Daniel es mou lliurement entre les
diferents perspectives i el temps de les
seves vivències, que en gran mesura inclouen a l’Elisabeth, i això fa que
el i lector tingui impressió de
trobar-se submergit dins dels records dels personatges; i només en el cas dels
records personals si no també al conjunt de records sobre literatura, art,
política, cultura popular... aconseguint que ens barregem amb les identitats
d'en Daniel
i l'Elisabeth,
ja que les seves vides es fusionen amb els llibres que llegeixen i l'art que
presencien. La seva memòria emergeix com un enorme collage mental on l'alegria
de la vida i la por a la mort es s’uneixen i formen part d'un dels fils narratius d'aquesta
complexa novel·la.
L'autora fa servir un llenguatge directe, clar i concís, que
en alguns paràgrafs, per delit del lector, es transforma en pura poesia, per parlar-nos
de la fragilitat i la fugacitat de la vida. Sense oblidar, en cap cas, el
moment històric en què es troba el seu país: després del referèndum sobre el Brexit.
'Tardor' és el primer llibre del quartet
estacional que ha creat l'Ali Smith.
He de reconèixer que m'he enamorat i he odiat aquesta novel·la a parts iguals,
que sé que és un dels llibres que més tard o més d'hora tornaré a rellegir i
que ja friso per tenir a les meves mans la seguen estació.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada