Acostumo a ser molt escèptica quan començo a sentir a dir que
aquest llibre trencarà motlles, que sacsejarà la literatura catalana, que..., i
quan per fi decideixo acostar-me al llibre en qüestió ho faig amb bastanta
recança i molta precaució, a vegades els meus prejudicis cauen a les primeres
planes, d'altres no. En el cas de "Els llits dels altres"
m'alegro d'haver deixat de banda les meves pors i haver-me endinsat a la seva
lectura. Reconec que he gaudit de la primera a l'última paraula.
Anna Punsoda
no ens porta una història maca i agradable, no hi ha bellesa en ella, ans al
contrari. I crec que és precisament això el que ha fet que em captivés tant.
L'autora ens presenta a la Claustre, qui es dirigirà al lector
en primeríssima persona per explicar-nos com és la seva família:
desestructurada, amb un pare alcohòlic, una mare trista i absorbent, una àvia
paterna egoista que sap com manipular al seu fill, i una família materna que és
digna de tots els estudis del món.
La Claustre explicarà tot el que li ha
succeït a una excompanya d'escola que regenta una fonda a Lleida, on ella anat per
visitar a la mare que viu a la masia familiar, i a qui se li va penjar un germà
després de forçar-la a ella. Les dues comparteixen que la seva vida hagi
esdevingut un veritable drama i sense saber molt bé perquè la Claustre
li obre el cor. I és a partir d'aquí que en veu de la seva protagonista
l'autora ens explicarà coses terribles difícils de digerir i tractarà temes
prou delicats com són els sexuals i els escatològics amb una naturalitat que
s'agraeix i sense cap tipus d'encotillament i anomenant les coses pel seu nom.
La Claustre és una dona buida i que és
buida per dins perquè no suporta, literalment i abstractament, sentir-se plena.
Ens parla de la seva anorèxia i del que la malaltia la
dur a fer a una naturalitat que fereix. Ens explica els abusos que va patir de
nena amb la mateixa naturalitat amb la qual ens podria explicar que ha anat al
cinema.
Punsoda fa
servir un llenguatge acurat, sense floritures ni paraules sobreres, però també
és un llenguatge delicat que fa que puguem llegir les escenes més escabroses
sense necessitat de , literalment, surar en la merda i aquest és un equilibri
complicat d'aconseguir.
També hi he trobat algun però: a vegades el to moralitzador
que la Claustre fa servir és sobrer i fa que perdi certa credibilitat;
d'altres fa trampetes per fer-nos patir amb la protagonista per res, per haver
utilitzat una expressió massa rebuscadament poètica que ens pot dur a l'engany .
La narració té una força brutal quan es parla del que ha
patit la Claustre, de la seva anorèxia, però massa vegades això
queda en un segon pla i les escenes que veritablement ens colpegen arriben
massa avançada la trama. També he trobat a faltar el final de la conversa que
s'inicia al principi del llibre, perquè a la fi sembla que només sigui un
monòleg de la protagonista, que ja està prou bé, però després no cal fer-ho a
partir de la conversa de dues amigues.
Dit això, reivindico que és una bona novel·la, que mereix ser
llegida, que els punts bons són molts més que els febles i el toc d'humor negre
és present al llarg de totes les pàgines i molt aconseguit.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada