Prado G. Velázquez
ens porta una trama situada als anys cinquanta a la ciutat de Los
Angeles. On Rachel J. Bladovich una expolicia que ara exerceix com a
detectiu privat. Rachel, no només té la gosadia de treballar en un àmbit
purament masculí, sinó que a més fa gala de l'homosexualitat, res ben vista per
una societat massa puritana per a segons que. Per poder exercir sense massa
problemes, porta un anell al dit, simulant estar casada. Tot i les abismals
diferències amb els investigadors masculins als quals tant la literatura com el
cinema d'aquells anys ens tenen acostumats, Rachel comparteix els trets més característics: arruïnada,
viu al seu despatx, veu bourbon, no pot pagar les factures, es fica en tots els
embolics possibles i li encanten les dones.
Escrita en primera persona, en veu de la mateixa Rachel,
personatge de qui t'enamores només conèixer-la: és rebel, bocamolla, no perquè escampi el que no deu, sinó perquè té
una incontinència verbal que fa que es fiqui en més embolics dels que pot
assumir; molt legal amb qui creu que s'ho mereix i una harpia amb qui creu que
no mereix la seva lleialtat; té un amic imaginari, Orlando, el seu àngel de la
guarda; vesteix a l'estil de la Hepburn; enamoradissa de tota dona guapa que se
li posi per davant; no és, precisament, la senyoreta que la seva mare
desitjaria que fos.Tot un caràcter. De la seva mà coneixerem el millor i el
pitjor de la ciutat de Los Àngeles: els clubs, els molls, les grans avingudes o
les sòrdides comissaries de policia. Un personatge rodó que evoluciona al llarg
de tota la trama i que és un dels grans encerts de la novel·la.
La prosa de l'autora està farcida d'un humor irònic i mordaç
molt ben treballat i d'uns diàlegs brillants que fan que la lectura sigui amena
en tot moment. El llenguatge és directe. L'ambientació de totes les escenes
està perfectament aconseguida aconseguint que el lector la pugui albirar
talment com si l'estigués vivint en primera persona. També ens ajuda estar
davant d'una trama molt ben trenada, amb girs espectaculars que despistaran al
lector fent que no sàpiga qui és culpable fins ben entrada la novel·la, per no
dir gairebé al final d'aquesta.
Sí hi ha quelcom que agraeixo a l'autora és que no escatima
les escenes d'una cruesa extrema; una tensió sexual latent al llarg de tota la
trama i molt ben tractada, així com escenes d'un gran erotisme; totes elles
molt necessàries per entendre com és Rachel i en quin món es mou.
Podem dir que «En Blanco y Negro» és una novel·la
de dones que es mouen en un món d'homes; la majoria dels protagonistes són
femenins exercint rols purament masculins: començant per Rachel que és detectiu; a
Nadine,
la seva examant que és policia o la propietària d'un dels clubs més elitistes
de la ciutat, només per esmentar algunes d'elles.
Al llarg de tota la trama trobem infinitat de referències al
cinema i a la literatura d'aquella dècada; hi ha ocasió de recordar i
homenatjar als grans actors de Hollywood També hi ha un sentit record per La
Dalia Negra al llarg de les seves pàgines.
En definitiva, ens trobem davant una gran novel·la del gènere
negre on no manca cap dels ingredients clàssics de les novel·les
detectivesques.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada