Hi ha llibres que arriben a casa i passen, per
decret llei, a ser els primers en l'alta muntanya de llibres pendents de ser
llegits que tinc, i això és el que va succeir amb l'última novel·la d'en Sebastià Bennasar, «Hotel
Metropole».
Bennasar
situa gran part de l'acció a Lisboa. Una Lisboa que coneixerem al
llarg de dos arcs temporals: finals de la dècada dels vuitanta i durant els
anys de la Segona Guerra Mundial. Arcs temporals que, com acostuma a ser
habitual en la narrativa de l'autor, diferenciarem per la veu narrativa. Així
ens trobarem amb un narrador en segona persona, que ens explicarà els fets més
actuals i amb un narrador en tercera persona pels fets de la dècada dels
quaranta.
La narració en segona persona acostuma ser habitual
en les novel·les de Bennasar,
qui d’aquesta manera aconsegueix que el lector es senti molt més proper als
fets que succeeix al llarg de la trama.
Manuel Servera, un jove escriptor
mallorquí, perd, per culpa de l'overbooking,
el vol que l'ha de dur cap a Mallorca, obligant-lo a passar la nit de cap d'any
a l'hotel
Metropole de Lisboa, on coneixerà a la senyoreta Katherina Fürts. Com a
conseqüència d'aquesta inesperada trobada, la vida laboral del jove escriptor
farà un gir de tres-cents seixanta graus a l'una que coneixerà un món
completament desconegut protagonitzat per nazis, aliats, espies i jueus el
centre neuràlgic no va ser altre que el decadent hotel on s'ha vist obligat a
passar la nit del cap d'any de 1989.
Katherina Fürts, al llarg de la nit
i en els posteriors dies, explicarà la seva vida a Servera. La seva fugida per
mig Europa fins a arribar a Lisboa, així com el que va deixar i
perdre pel camí. Servera descobrirà perquè aquella dona jueva era una peça molt
cobejada pels nazis i com va aconseguir arribar fins a Amèrica en companyia de
la seva mare i el seu germà petit, a bord del Stella Maris.
Ja a la segona part del llibre, Fürts, li explicarà com i perquè va
tornar a Europa uns anys més tard i li farà una proposta laboral que el jove
escriptor no podrà refusar.
Al llarg de tota la trama anirem veient com la
cultura, i especialment els llibres, juguen un paper determinant en la vida i
la salvació de la Katherina Fürts. La Presencia dels llibres, i tot el que està
relacionat amb ells, serà una constant al llarg de la novel·la. Paper rellevant
tindrà també la premsa durant els anys de la Guerra Mundial, que subjecta a la
censura del moment (Portugal estava sota un règim dictatorial) ha de fer mans i
mànigues per poder informar del que realment succeeix a la capital del país.
L'autor també
ens descobrirà el paper que les dones espia, al servei de la CIA, varen jugar
en l'anomenada Guerra Freda Cultural.
Ens trobem doncs davant una narració que ens atrapa
des de les primeres línies, gràcies a la fluïdesa de la prosa de l'autor:
senzilla, elegant i gens recarregada que ens permet tancar els ulls i
passejar-nos pels decadents salons de l'Hotel Metropole de Lisboa.
Una portada genial! L'interior encara haurà d'esperar una mica, però el llibre ja és a casa
ResponElimina