«Es van perdre les armes i les proves dels que van assassinar Guillem Agulló, es va perdre el llibre d’averies de l’accident del metro de València i es perdran les coses que s’hagen de perdre, siguen factures falses, documents comprometedors o cadàvers de nens.»
Aquest és un d’aquells llibres que mentre el llegeixes et sacseja per dins, que et remou la consciència, i és que encara que Silvestre Vilaplana ens presenta una ficció el tema que tracta, és de rabiosa actualitat, en un país on ens passen pel forro la llei de la Memòria Històrica, a on ni el govern central ni la majoria de governs autonòmics posen de la seva part perquè les famílies puguin enterrar els seus éssers estimats i tenir un lloc on plorar-los.
A mig camí entre la novel·la negra i la
històrica; o una barreja, a parts iguals, entre els dos generes, «Els
ossos soterrats», ens parla d’una
de les més grans vergonyes d’aquest país: els morts del bàndol perdedor de la
Guerra Civil Espanyola. Aquella gent
que va ser assassinada impunement i llençada (perquè no se’n pot dir enterrada)
a cunetes, i en indrets varis.
La protagonista, Julia Ardid, comença una
excavació per tal de recuperar els cossos de cinc homes, impunement assassinats
en un petit indret del País Valencià. No seran pocs els
entrebancs que es trobarà per poder dur a terme la seva feina. Entre ells, la
incomprensió dels que varen guanyar la guerra i que encara es creuen amb dret a
menystenir a tot el que pensa diferent que ells.
I quant sembla que la trama ja no pot sorprendre
més al lector, l’autor fa que faci un gir que ens farà seguir enganxats a la
lectura.
Si els fets del passat són esgarrifosos,
colpidors, testimoni d'una època vergonyosa; els del present encara són més
vergonyosos, quan veiem com es comporten els nostres polítics i empresaris: els
mouen els fils de tot, no som més que pobres titelles a les seves, corruptes,
mans.
«Els ossos soterrats» es una lectura
dura i lleugera a la vegada. Dura pels fets que ens mostra, lleugera per la
senzillesa narrativa de Silvestre
Vilaplana; per uns personatges que ens enamoren, o fan que els odiem,
des de les seves primeres aparicions, especialment els del passat. Personatges
versemblants i creïbles, tant en una època com a l'altre. Una novel·la que ens
atraparà des de les primeres planes i que quan la tanquem ens deixarà un regust
agredolç a la boca.
«Tot mort té una història al darrere que potser a algú no li interessa gaire desvelar, i ni molt menys saber d’on venim i desenterrar el passat.»
<
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada