Reconec que en llegir a la contra portada del
llibre, que un editor holandès la comparava amb Dolores Redondo i Pierre
Lamaitre... em va fer una mica enrere. Però com sempre em vaig deixar
porta pels meus impulsos més que pel que estava llegint.
Dividida en cinc parts que al seu torn se subdivideixen
en capítols de curta extensió, la qual cosa, junt amb el gran nombre de diàlegs
que trobem, donen agilitat a la narració. Escrita en temps present i lineal a
excepció d'algun salt puntual en el temps al llarg de tota la trama. Cada
capítol comença amb una història que en principi res té a veure amb la trama,
on ens expliquen el captiveri d'un nen petit dins una nau.
Els successos els coneixerem a través d'un narrador
omniscient, que anirà focalitzant en un personatge o altre depenent el que
demandi la història, especialment en la inspectora Elena Blanco cap de la Brigada
d'Anàlisis de Casos (BAC), que s'haurà d'encarregar de trobar al brutal
assassí de Susana Macaya, una jove gitana que ha estat educada com una
paia, i que apareix morta pocs dies abans de la seva boda.
Un dels punts més forts és la creació dels
personatges, començant per la inspectora Blanco, una dona que
arrossega una feixuga motxilla de problemes personals i íntims que anirem
coneixent al llarg de tota la trama. Aficionada a cantar cançons de Mina
Mazzini en un Karaoke i a veure un xic massa de grappa. El seu equip no es
queda curt i els personatges de Chesca, Mariajo, Orduño, Buendia o Zarate,
l'última incorporació, són força potents i rodons.
També la resta de personatges, els pares de les
germanes Macaya, el clan gitano al qual pertanyen, Raúl el promès de Susana,
Cíntia la seva amiga...., estan força ben perfilats.
L'altre punt fort és la trama, partim d'un
assassinat amb un modus operandi
rebuscat i brutal, que ja té un precedent set anys abans quan la víctima va ser
la germana de l'actual. Ben perfilada, ben trenada, porta al lector per on
l'autora vol, fent-li creure que hi ha més d'una persona que té motius per ser
l'assassí, però sense enganyar-lo en cap moment, sinó que ho fa a base de girs
inesperats i, el més important, creïbles. I a poc a poc anirem veient la
relació que tenen les dues històries: la del nen tancant a la nau, molt més
breu, i l'assassinat de les germanes Macaya.
Com a subtrama principal ens trobem amb la investigació
del primer dels assassinats, el de Lara Macaya, germana de Susana,
l'actual víctima, durant el qual es podrien haver comès algunes irregularitats
i haver travessat alguna línia vermella d'aquelles que un policia mai hauria de
creuar.
El rerefons social el trobem amb el xoc de cultures
entre gitanos i paios, els matrimonis mixtes entre les dues ètnies; les
relacions homosexuals; la Depp Web; els advocats mediàtics o l'afectació de
l'Alzheimer.
Descripcions precises dels llocs i dels fets. Tan
visuals en alguns casos que arriben a ser salvatges i esgarrifoses.
Escrita amb un llenguatge senzill, planer, sense
estridències, la història comença anant directament al quid de la qüestió per
impactar de ple en el lector al descobrir el modus operandi de l'assassí. La tensió es dispara en aquest precís
instant i ja no afluixa, arribant a ser frenètic en l'última part de la trama.
Sembla que el final queda obert a una nova entrega protagonitzada per l'Elena
Blanco, tant de bo sigui així.
«La noia gitana» és doncs una
novel·la descarnada, brutal, negra negríssima, que ens sacsejarà al llarg de
tota la trama, però d'una manera molt més ferotge a mesura que ens acostem a
les últimes pàgines.
No paro de veure-la recomanada per tot arreu...
ResponEliminaA mi em passa el mateix, l'haurem de llegir, no?
ResponElimina