«[...] la SIDA és una malaltia amb un contingut que va més enllà d’allò mèdic des del moment que afecta la vida sexual, esdevé un assumpte moral.»
Que el món en què vivim es regeix per
interessos econòmics, aquestes alçades de la pel·lícula ho sap tothom. Que
l'enriquiment d'uns pocs és a costa de la desgràcia de les classes socials més
desfavorides i dels països més pobres i amb menys recursos econòmics no deixa
de ser un secret a veus. Cal tenir una solidesa moral i uns valors molt en alça
per no sucumbir als calés fàcils, el més senzill és tancar els ulls i mirar cap
a un altre costat. La societat, tal com la coneixem avui dia, està podrida i no
té remei, almenys no a curt termini i de manera fàcil.
Si a tot això li sumem que organismes de la
importància i l'envergadura de la CIA o l’FBI entren a formar part
d'una guerra bruta; que les administracions estatals poden estar implicades en
el tràfic de drogues o els interessos de les grans corporacions farmacèutiques
i alimentàries, capaços d'estendre una pandèmia a països del Tercer Món, a
Àfrica, on la població té molt poques esperances de sortir indemne, voldrem
pensar que estem davant d'una ficció fruit d'una ment perversa.
I sí, és cert que «Els àngels de Sóar» és
una ficció, encara que us puc garantir que la ment pensant de perversa té més
aviat poc. Jordi Pijoan, el
que sí que té és una gran imaginació i
moltes ganes de posar sobre la taula part dels grans mals que assolen la nostra
societat. «Els àngels de Sóar» és fruit d'una àrdua i extensa
investigació, tres anys de recerca intensa, que dóna com a fruit aquesta trama
de ficció, basada en una sèrie de fets més que reals i moltes vegades
esgarrifosos.
Pijoan estructura la novel·la en vuit blocs, cada un d'ells situat en un lloc
de la geografia del nostre planeta. Així doncs partiren de Barcelona per aterrar a San Francisco d'on volaren a Haití
per tornar a la ciutat americana, encara que aquest cop ens servirà per viatjar
pel cor de l'Àfrica; ens mourem per Montana i Salt Lake City com a
representació de l'Amèrica més profunda i tornarem a la vella Europa:
Ginebra, Munic per acabar de nou a Barcelona.
Cada part ens aportarà les claus necessàries per anar entenent la trama i el
que ens anirem trobant a mesura que avancem en ella.
Un narrador en primera persona, en veu de Miquel
Garriga, un empresari català, serà l'encarregat de conduir-nos a través
d'aquest llarg viatge al llarg de les quasi vuit-centes pàgines. Els seus
companys seran en Garcés, un detectiu privat, i la Margarett Slott, germana de Charles Slott,
oncle polític de Garriga. L'element que anirà unint cada una de les parts són
els dietaris d'Slott, que Garriga
troba després de la seva mort.
Aquests tres personatges i la seva construcció són un dels punts forts de l'autor. Tots ells tenen una personalitat molt marcada, una manera d'actuar i entomar la vida molt seva; ben perfilats tant amb la manera d'actuar com la de parlar, es faran ben visibles a ulls del lector. Tanmateix l'autor també es valdrà de figures reals que contribuiran a donar més versemblança al seu relat.
Aquests tres personatges i la seva construcció són un dels punts forts de l'autor. Tots ells tenen una personalitat molt marcada, una manera d'actuar i entomar la vida molt seva; ben perfilats tant amb la manera d'actuar com la de parlar, es faran ben visibles a ulls del lector. Tanmateix l'autor també es valdrà de figures reals que contribuiran a donar més versemblança al seu relat.
L'altre punt fort és el llenguatge i la
nodrida representació d'expressions molt nostres,
—xarrupar un cafè, guillar, pesar figues, buidar el pap, endrapar, fer
moixaines, badar boca, encaterinar-se...— que deixen ben palesa la plasticitat
de la nostra llengua i les seves moltes variants.
I amb tots aquests ingredients, el que, segons
en va explicar l’autor, en un principi estava estructurat per tenir unes
dues-centes pàgines i viatjar de Barcelona a San Francisco
per tornar a la Ciutat Comtal, parlant d'una possible conspiració de fanàtics
que es carregaven als gais, es va convertir
en un fantàstic thriller, —que ens
passeja per la història recent, els anys 70 i 80 i que ens
apropa a les creences de L'Església dels Sants dels Últims Dies,
de mà de la Margaret Slott—
de quasi vuit-centes pàgines. On a més a més de tot el que he mencionat en
paràgrafs anteriors no ens faltaran els elements de suspens i intriga com és la
desaparició de dos cadàvers, el d'Slott
i el del seu suposat amant, amb pocs dies de diferència. Tampoc faltaran els
tocs d'humor, negre, i la ironia més fina.
No us deixeu acovardir per la seva llargària. «Els
àngels de Sóar» és una novel·la de lectura pausada, per poder anar
assimilant tota la informació que, al llarg de les seves pàgines, Jordi Pijoan ens dóna, però a la
vegada és una lectura additiva que fa que el lector vagi devorant les seves
planes per veure on acaba aquest llarg viatge
— veurem que és molt més important
el viatge interior de cada un dels protagonistes, que no pas el físic —
d’aquest peculiar trio de personatges.
«La quotidianitat és un bon refugi pels mediocres» (pàg. 742)
Ara mateix estic saturada, i he d'intentar no afegir més llenya al foc :DD
ResponElimina